Pár évvel ezelőtt írt cikkemben áradoztam az Audio-Technica ATH-M50 típusú fejhallgatóról. Kb. egy évre rá, piacra dobták az újabb verziót: ATH-M70X, ami méltó utódja elődjének, és bár csúcskategórába tartozik mindkettő, de van pár olyan jelentős eltérés a két típus közt, ami felhasználási szempontból megosztó lehet. Viszont így is 100 ezer forint alatt megvásárolható mindkettő. Vizsgáljuk meg alaposabban!
Külsőségek összehasonlítása
Ami a tényeket illeti, az új típus könnyebb lett pár grammal, ez egyből érződik is a kézbevételkor. a kagylók nem forgathatók akkora szögben, ezáltal nincs az a nyeklik-nyaklik érzésünk, ami a régebbi típust jellemezte. A zsanérok egyszerűbbek lettek és a kialakításuk pedig olyan, hogy már nem lehet picire összecsukni a fejhallgatót, hogy betegyük a hozzá adott kis szütyőbe, ugyanis ehhez egy nagy kemény tokot adnak.
Nekem az ATH-M50, azaz a régebbi típus van meg, nem sokkal később hozta ki a gyártó az ATH-M50X változatát. A kettő nem különbözik hangzásban, de az X változatnak puhábbak a fülpárnái és cserélhető a kábele. Ez a felhasználók tetszését széles körben elnyerte, ezért az Audio-Technica a későbbi típusainál is figyelembe vette a kényelmi és felhasználhatósági szempontokat.
[democracy id=”3″]Szubjektív véleményem, hogy az új típus külsőre letisztultabb és ettől szebb, de valamiért a korábbi típus professzionálisabb érzetet kelt bennem, talán a robusztusabb megjelenés miatt. Ezért időtállóbbnak is érzem a régit. Az új típus esetében zavaróan sok a műanyag rész. Az összecsukhatóság nélküliséget kifejezetten sajnálom, mert minden stúdió cuccomat tudatosan választottam meg úgy, hogy kompakt és könnyen szállítható legyen.
A hangzás
Amik elsőre feltűntek a két fejhallgató egymás utáni próbálgatásával, hogy az ATH-M70X jóval visszafogottabb a mély tartományokban, ugyanakkor sokkal érthetőbbek a közép és középmagas frekvenciák. Sőt, mindent túl cicergősnek hallani, amitől egyáltalán nem nevezhető kellemesnek a hangzás, de mindenképp tisztábban érthető. Az ének/beszéd nüansznyi részletei annyira közelinek érződnek, mintha a dobhártyámra lenne rákötve a cucc.
Az ATH-M50-nél picit soknak érzem a mélyeket, az ATH-M70X-nél viszont már túl kevésnek… kettő közt lenne az optimális.
Én már jó ideje váltogatva használom a kettőt, a kevert hanganyagtól függően. A legtöbbször spot reklámok utómunkája során kell, amiknél az ATH-M70X esetében jobban kihallom az apróságokat. Viszont zenei hanganyag keverésénél előfordult párszor, hogy rossz irányba „vittem el” a mixet a kevés mély és éles magas frekvenciák miatt, ami az ATH-M50 esetében ritkábban fordult elő (annál csak az erős mélyekkel van gondom, de megszokható).
Kikértem pár laikus, nem stúdióban tevékenykedő ismerősöm véleményét is, akik egyöntetűen az ATH-M50 mellett tették le voksukat, amit a fentiek miatt meg is értek, mert általános zenehallgatásra az határozottan jobb.
Összegzés
Az ATH-M70X túlmutat azon, amit előtte elvártam egy stúdió fejhallgatótól. Eltér a gyártó többi modelljétől azáltal, hogy nem szépen, hanem pontosan szól, akárcsak egy stúdió monitor (hangfal). El tudom képzelni, hogy sokaknak emiatt nem fog tetszeni. Ezért ha főleg zenehallgatásra keresünk fejhallgatót, akkor inkább az ATH-M50X -et ajánlom, de ha zenei keverés céljából vennénk megfelelő fülest, akkor vásárlás előtt mindenképp próbáljuk ki mindkét típust (meg persze más gyártók modelljeit is), hogy legjobb belátásunk szerint döntsünk!
A MusicTech már az ATH-M50X -re is megadta a 10/10-et, ennél pedig nincs feljebb, ezért nem is volt kérdéses, hogy az ATH-M70x is megkapja.